12 Tips Voor Meer Veerkracht
» » » 12 Tips Voor Meer Veerkracht

12 Tips Voor Meer Veerkracht

Geplaatst in: Blog, Health Lab | 0

strawberries-986628_1920-1024x683

Heb je veel stress? Zorg dan extra goed voor jezelf, zodat je veerkrachtig blijft.

1. Zorg voor voldoende rust
Juist in moeilijke tijden ben je geneigd om ‘s nachts wakker te liggen, te piekeren, te laat gaan slapen, slechter te eten. Dat put je echter uit. Het maakt je kwetsbaar. Een uitgerust lichaam geeft een uitgeruste geest. In die toestand kun je namelijk veel meer hebben, veel helderder nadenken en betere beslissingen nemen. Zorg voor genoeg rustmomenten op een dag en luister eens wat je lichaam je te vertellen heeft. Hoe eerder je de signalen van je lichaam op pikt, hoe beter je kunt anticiperen erop. Ook voor het voorkomen van een burnout is het van belang om te luisteren naar je lichaam. En, Ga op tijd naar bed!

2. Hou op met multitasken
Doodvermoeiend. Je hersenen moeten steeds switchen en het systeem raakt overbelast. Een ding tegelijkertijd doen met aandacht en afmaken werkt bovendien veel bevredigender voor jezelf. Dan weet je tenminste wat je die dag gedaan hebt en je hebt je taken voltooid.

3. Eet krachtvoer
Ben je geneigd om niet te eten in stressvolle perioden? Of juist heel veel, ongezonde dingen. Veel suikers en vetten? Pak het eens anders aan en zie gezond eten als een ondersteunende bijdrage aan jouw veerkracht om de stressvolle periode doorkomt goed door te komen. Denkt aan voedsel met veel magnesium en vitamine B. Magnesium zorgt ervoor dat je stressbestendiger bent en geeft minder kans op hartkwalen.
Magnesium zit in witte bonen, pinda’s, linzen, bruin brood, walnoten, zemelen, cacao enz.
Ook voedsel met veel ijzer zoals amandelen, peulvruchten, kalkoen, eieren, tonijn, gedroogde, vijgen, abrikozen en dadels en vitamine C (kiwi’s), E (tarwekiemolie) en B (biergist) en met name B 5, B 6 en B 12 ondersteunen je, evenals Omega 3-6.
Eet veel groente en fruit. En vermijd suiker, vette snacks, koffie en alcohol.

4. Conflict? Drink een glas water.
Niet alleen is het erg belangrijk voor je algehele welzijn om voldoende water te drinken, het geeft je ook net even de adempauze die nodig is om je mentale staat van zijn te veranderen. Anthony Robbins zegt hierover dat op het moment dat je in een conflict zit en je boosheid voelt opkomen, je de staat van je lichaam moet veranderen. Dat kan al door de simpele handeling van het pakken van een glas, water erin schenken, het glas naar je mond brengen en drinken.

5. De Chinese methode
Tot tien tellen. Ja, echt waar. Tot tien tellen brengt je focus naar het tellen in plaats van naar wat zich op dat moment voordoet. Dit geeft net genoeg ruimte om afstand te nemen. Om op te merken en te voelen wat er in je lichaam en geest gebeurd. Dat zouden we vaker moeten doen. Chronische stress is als een epidemie geworden in onze maatschappij en we zijn gaan aannemen dat het onze natuurlijke staat van zijn is. Chronische stress tast echter ons immuunsysteem aan. Veerkracht is dan ver te zoeken.

5. Welke betekenis geef jij aan de dingen
Onze stress, boosheid of irritatie wordt vooral veroorzaakt door de betekenis die wij aan de dingen geven. Soms ben je er niet eens bewust van dat je dat doet. Maar let maar eens op. Je nieuwe vriend zou je bellen maar belt je het hele weekend niet. Wat spookt er door je hoofd. ‘Hij vindt me vast niet de moeite waard?’ Of ‘Er zal toch niets gebeurd zijn?’ Je maakt je druk en angstig met je gedachten. Maar is het echt waar? En ben je zeker dat het waar is? Dat weet je niet totdat je het van de ander hoort. Tot die tijd zijn het hersenspinsels.
(Mindful zijn betekent aandachtig opmerken wat er in je gedachten gebeurd en je los koppelen van die gedachte. Een training in Mindfulness helpt je bewust te worden van je automatische patronen en hoe je er effectiever mee om kunt gaan).

6. Daag jezelf uit
Daag je overtuigingen, je houding en je reacties eens uit en her-kader je gedachten hierover eens om je stress te verminderen. Begin eens met het schrappen van het woordje ‘IK MOET’!

7. Bekwaam je in nieuwe technieken
Technieken die je ondersteunen. Wat dacht je van yoga, biofeedback, ademsessies, ontspanningsmeditaties, massage.

8. Wandel in je eentje de natuur, of loop mee met een groepsstiltewandeling
Verbind je met de natuur en voel hoe relativerend het werkt om buiten te zijn, de veranderingen op te merken, op te gaan in het moment. Volop bewegen is overigens eigenlijk altijd een must voor je gezondheid.
(google op stiltewandelingen en je vindt er vast een bij je in de buurt).

9. Versterk je netwerk
Voor ieder mens is het uitermate belangrijk om een goed netwerk van vrienden en familie te hebben die je ondersteunen. Je verbonden en gesteund voelen door je omgeving is een van de mensenlijke basisvoorwaarde om te overleven. Isoleer je daarom niet van anderen omdat je anderen niet tot last wilt zijn. Ook zij hebben iemand nodig tegen de tijd dat zij het nodig hebben. Kun je dingen uit besteden? Doen! #Durftevragen

10. Adem
Klinkt stom he, want ademen doe je toch automatisch, zou je zeggen. Maar toch wil ik je eens vragen om op te letten op hoe je ademt als je stress hebt. Wist je dat je met behulp van de adem je stress niveau in no time kunt reduceren? Een goede ademcoach kan je er alles over vertellen en je de technieken bij brengen. Een diepgaande ademsessie werkt bovendien bevrijdend.
Zelf heb ik hele goede ervaringen met Jeannette van Mil van http://www.witteroospraktijk.nl in de regio Den Haag en Naveen Davos van http://www.inverbondenheid.nl in Den Bosch.

11. Mediteer
Een leven in balans begint met aandachtige opmerkzame zorg voor jezelf. Vertel me daarom niet dat je geen tijd hebt om te mediteren of dat je het een keer geprobeerd hebt maar dat het niets voor je was. Ik daag je uit! Ik leer je hoe je mindfulness kunt toepassen in de dagelijkse dingen die je doet, zodat het je echt geen extra tijd hoeft te kosten. Maar als je eenmaal op de juiste manier hebt leren mediteren, dan weet je hoe weldadig het voor je is en maak je er tijd voor. Omdat jij er toe doet. Mail mij voor een gratis Skype sessie van een half uur kun je het zelf ervaren.

12. Nog meer tips
Schrijf je in op onze inspiratie nieuwsbrief of mail / bel voor een afspraak. 0640174029

Jouw beurt
Wellicht heb je door het lezen van dit artikel zelf nog wat extra tips in gedachten. Deel ze dan gerust met ons allen in de commentaar box hier onderaan de pagina.

 

Sharing is caring – deel dit artikel

Laat een Reactie Achter