Stress op de Werkvloer? 7 Tips voor meer Ontspanning
» » » Stress op de Werkvloer? 7 Tips voor meer Ontspanning

Stress op de Werkvloer? 7 Tips voor meer Ontspanning

Geplaatst in: Blog | 0

Stress?

Stress is een van de belangrijkste oorzaak van ziekte en psychische problemen en zorgt voor veel ziekteverzuim op de werkvloer.

Iedereen heeft last van stress. Kortdurende stress is geen probleem. Het zet aan tot actie. Langdurige stress is echter een groot probleem en tast niet alleen het immuunsysteem aan maar bederft ook de sfeer op het werk. Leren omgaan met stress is daarom zeer effectief. Mindfulness is een methode die uitstekend werkt. Het geeft inzicht in de werking van stress en hoe er mee om te gaan. Daarnaast is het belangrijk om spanning en ontspanning goed af te wisselen om de balans te behouden.

Ook deze tips helpen:

 

  1. Haal eens diep adem

Een flinke teug in door de neus, en al blazend uit. Een soort zuchten dus. Door diep adem te halen vanuit het middenrif ontspan je vrijwel meteen. Als je gestrest bent haal je namelijk oppervlakkiger adem en krijg je minder zuurstof binnen

  1. Ga rustig zitten om een kopje thee te drinken en doe niets anders dan dat.

Dus niet ondertussen de krant lezen of je mobiel checken. Multitasken is namelijk heel vermoeiend. Drink een kop kruidenthee. Groene thee werkt het beste. Het bevat L-Theanine, een chemische stof die zorgt voor ontspanning. Onderzoek wees uit dat L-Theanine ongeveer 30 tot 40 minuten na het drinken van de thee zorgt voor een ontspannen gevoel.

  1. Doe enkele simpele oefeningen om je spieren te ontspannen.

Dat kun je doen door het eerst spannen en dan ontspannen van spieren. Knijp de vuist tot een bal en hou even vast. Dan laat je de spanning los. Voel de ontspanning in je armen. Dit kun je met elk lichaamsdeel apart doen.

 

  1. Ga in de pauze naar buiten.

Frisse lucht en buiten zijn werkt zeer ontspannend. En ga sporten na het werk of ga wandelen in het bos. Vrijwel elke vorm van lichaamsbeweging vermindert stress. Beweging zorgt voor een verhoging van het endorfine niveau in je lichaam en geeft een goed gevoel. In de natuur verzet je de zinnen en de kleuren hebben een rustgevend effect.

  1. Maak gebruik van een rust moment tijdens het bezoek aan het toilet.

Even afzonderen werkt rustgevend. En als je de handen wast, spoel stromend koud water op je polsen. Het kalmeert je hele lichaam, omdat vlak onder het huidoppervlak belangrijke aderen lopen.

  1. Wist je dat door het eten van kauwgum

Er meer bloed gaat naar de hersenen en zorgt voor vermindering van bezorgdheid? Het verlaagt het vrijwel onmiddellijk het niveau van het stresshormoon cortisol met 18%. Dus bij stress, eet kauwgom.

  1. Geuren hebben invloed op de stemming.

De geur van citrus zorgt voor een opgewekt gevoel en ontspant. Neem eens wat vaker fruit mee naar het werk, een mandarijn of sinaasappel en ruik er bewust aan.

  1. Kijk naar afbeeldingen van foto’s of plaatjes waar je blij van wordt


Dat geeft positieve energie. Ook plaatjes van mooie natuur landschappen helpt stress te verminderen.
<

  1. Zet muziek op.


Door te luisteren naar je favoriete muziek kalmeer je. Ook rust gevende muziek en klassieke muziek draagt bij aan ontspanning. Klassieke muziek zorgt voor de aanmaak van dopamine en reduceert stresshormonen. Tijdens het werk is er wellicht een moment om met een koptelefoon naar muziek te luisteren.

  1. En thuis: Ga op tijd naar bed.


Voldoende rust en slaap zijn de beste stress oplossers.

Stress is een van de belangrijkste oorzaak van ziekte en psychische problemen en zorgt voor veel ziekteverzuim op de werkvloer.

Laat een Reactie Achter