In de basistraining heb je geleerd om de aandacht naar binnen te keren en op te merken wat er zoal in jezelf speelt. Het is je opgevallen dat jee in het algemeen veel op de automatische piloot doet en automatisch reageert. In sommige situaties nodig maar in veel gevallen ook ontzettend beperkend.  Daarnaast heb je gemerkt hoe snel je aandacht afgeleid is. Oefeningen hebben je aangezet  om de automatische piloot op te merken, om even een stilte te laten ontstaan en te voelen. Erbij te blijven. Je hebt geleerd om de focus te sturen. Keuzes te maken.  Dichter bij jezelf te blijven.

In deze 8 weekse verdiepingstraining neem ik je mee de diepte in. Aan de hand van diverse thema’s zoals Acceptatie, Loslaten,  (Zelf)Compassie, Communicatie en Flow verfijnen we de meditatie praktijk. We onderzoeken hoe we omgaan met de aandacht in het dagelijks leven en we zoeken een balans tussen de aandacht bij de ander, de aandacht bij jezelf en de wereld. Daarnaast vinden we inspiratie bij diverse inspirerende sprekers, schrijvers en trainers, zoals Jon Kabat Zinn, Eckhart Tolle, Kirstin Neff, Jeff Foster, Tara Brach, David Dewulf, Jan Bommerez, De afgelopen jaren heb ik bij vele van hen studiedagen en retraites gevolgd en de opgedane kennis en ervaring wil ik daarom graag in deze unieke verdiepingstraining met je delen.

Voor wie bedoelt?

Je hebt mindfulnesstraining (MBSR, MBCT) gedaan. Na de training ben je doorgegaan met de beoefening van mindfulness. Je hebt interesse in verdere verkenning en oefening van de mogelijkheden die mindfulness kan bieden voor de kwaliteit van je leven en met name op het gebied van de hierboven gestelde thema’s. Mindfulness II Verdieping is een 8 weekse training die twee keer per jaar start, in september en januari. Je bent van harte welkom.

Programma

Het programma bestaat uit theorie en ervaringsgerichte aandachtsoefeningen gericht op de relatie zowel met jezelf als met anderen.

Week 1         Acceptatie - Moment by Moment Joh Kabat Zinn
Week 2         Acceptatie - Onvoorwaardelijke Acceptatie Jeff Foster
Week 3         Compassie – Zelf compassie Kirstin Neff
Week 4         Loslaten – Vier Vragen Byron Katie
Week 5         Communicatie – Mindful Communiceren
Week 6         Vertrouwen - De Kracht van Nu Eckhart Tolle
Week 7         Vliegen - Flow Jan Bommerez
Week 8         Inspiratie

Tijdsinvestering

Tijdens de training krijg je de kans om de mindfulness- en communicatieoefeningen toe te passen in het dagelijks leven. Hierdoor kost het je niet veel extra tijd maar vraagt het gaandeweg om een verschuiving naar een andere levenshouding die je tijd op gaat leveren. Ik noem dat het toepassen van een mindful lifestyle, waarbij je aandachtig aanwezig en observerend bent in alles wat je doet. Het vraagt dus om een verschuiving van aandacht waarbij je zowel de ander als ook jezelf de ruimte gunt. Het zal je een gevoel van rust geven en vanuit dat gevoel is de integratie van de mindfulness oefeningen geen tijdsinvestering maar hetgeen je tijd gaat opleveren en je contacten verdiept.
Jouw inzet en een wakkere open houding is noodzakelijk voor deze training. Mindfulness is een manier van leven, een Mindful Lifestyle maar ook een vaardigheid die je kunt leren. Het echte leren gebeurt tijdens het dagelijkse oefenen thuis en tijdens de gesprekken tussen de mededeelnemers. Wie deelneemt, verbindt zich om gedurende deze 8 weken intensief met de training en de oefeningen bezig te zijn.

Wat wordt aangeboden?

  • Gediplomeerde trainer met levenservaring, werkervaring, inzichten, wijsheid en passie voor Mindfulness
  • Het bewezen programma MBSR van Jon Kabat Zinn als basis
  • Geweldige inspirerende bijdragen van vele wijze mensen
  • 8 sessies van circa 2,5 uur
  • Een inspiratie pfd bij elke les
  • Links naar meditaties van diverse trainers
  • Inspiratie, vriendschap en verbinding