» » » In een dip? Zo kom je er snel uit

In een dip? Zo kom je er snel uit

Geplaatst in: Blog | 0

Je hebt van die dagen dat de dingen tegen zitten. Je somber en negatief bent. Je je draai niet kunt vinden en je je rot voelt. Gelukkig zijn er dingen die je zelf kunt doen zodat je weer lekker in je vel komt te zitten.

  1. Praten
    Ook al ben je niet zo’n prater, het is belangrijk om te benoemen hoe je je voelt. Dat lucht enorm op. Zeker als je iemand bent die altijd de schijn ophoudt en ‘goed’ zegt als anderen vragen hoe het met je gaat, terwijl je je heel rot voelt. Iedereen heeft daar wel eens last van, en het is alleen maar fijn om te weten dat je niet de enige bent die zich wel eens rot voelt. Of ben je juist een binnenvetter? Nu is de tijd om langzaam aan wat opener te zijn tegen je meest dierbaren, je beste vriend of iemand die je dat toe durft te vertrouwen. Het is belangrijk om gevoelens te uiten. Dat is beter voor je gezondheid. Dus blijf er niet mee lopen. Praten lucht op, echt.

2. Creatief uiten
Mocht je het toch te moeilijk zijn voor je dan kun je je gevoelens, gedachten, je wensen en fantasie op papier schrijven. Tekenen of liedteksten schrijven helpt ook.

3. Rust

Het klinkt misschien gek, maar voldoende slapen op vaste tijden, op tijd op en ga op tijd naar bed helpt. Vermoeidheid werkt negatieve gedachten en gevoelens in de hand. Hou het normale ritme aan. Verleg je dag- en nachtritme niet want dat zorgt dat je langer in je dip/deppressie blijft.

4. Plezier

Daar zit je vast niet op te wachten als je in een dip zit. maar afleiding zorgt echt voor ontspanning. Even uit je krampachtige gedachten. Zet muziek op waar je normaal zo lekker op danst en denk aan die momenten waarop je deed. Zoek andere mensen op, blijf niet zitten in de situatie waar je in zit maar dwing je zelf iets te gaan doen.

5. Buiten

Ga naar buiten. Beweging en de buitenlucht doet echt goed. Adem lekker diep in en uit. Ga joggen of sporten. De hormonen die daarbij vrij komen, heten gelukshormonen. Die kun je nu vast goed gebruiken!

6. Wees dankbaar

Van alle vorige keren dat je in een dip zat, weet je nog dat je er ook weer uit komt. ‘Wat er ook gebeurt, ik kom er altijd weer uit’ Schrijf elke dag de dingen op wat leuk, mooi, fijn of prettig was, hoe klein ook. Leer jezelf aan de blik steeds vaker weer op fijne dingen te richten. Dat helpt echt.

7. Gezond eten en veel water drinken

Ondersteun jezelf met verse groenten, fruit en drink voldoende water. Mijd alcohol, het ondermijnt je lichamelijk en geestelijk.
Misschien heb je minder trek in eten, probeer toch elke dag genoeg en gezond te eten zodat je voldoende energie hebt en niet vermoeid raakt. Piekeren kost veel energie en vermoeidheid trekt sombere gedachten aan.
Ook kun je proberen meer vis te eten (of visolie-capsules). Er zijn (wetenschappelijke) aanwijzingen dat omega-3-vetzuren (dat zit in visolie) helpt om depressie te voorkomen.

 

Laat een Reactie Achter