Hoe Ga Je Om Met De Uitdagingen In Het Leven – 3 tips
» » » Hoe Ga Je Om Met De Uitdagingen In Het Leven – 3 tips

Hoe Ga Je Om Met De Uitdagingen In Het Leven – 3 tips

Met deze 3 lessen in je kracht
woman-506120_1920-e1458469994685

Laten we eerlijk zijn. Het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn. Zelf kom ik in mijn leven behoorlijk wat uitdagingen tegen de afgelopen jaren. Uitdagingen die veel van mij vergen en die mij ook uit balans kunnen trekken. Maar met deze levenslessen kom je weer in je kracht zo heb ik ondervonden.

In mijn geval zijn het situaties die mij dwingen te voelen en naar binnen te kijken. Situaties die om aandacht vragen en gehoord willen worden. Die mij vragen om in het nu te blijven. Simpelweg aanwezig te zijn, en op te merken wat er zich in mij voltrekt, zonder het weg te willen duwen. Zo ontstaan er inzichten die mij gaandeweg leren in mijn eigen kracht te blijven, mijn grenzen aan te geven, liefdevoller te zijn met mezelf. Te luisteren naar mijn diepste verlangens. Ik leer het steeds sneller op te merken wanneer ik me volledig laat leeg trekken en in de stress schiet. Ik ben toeschouwer geworden. Ik voel, ik ervaar, ik sta toe, ik analyseer: Wat voel ik op dit moment, welke gedachte komt er in mij op, welke automatische processen merk ik op, welke betekenis geef ik aan de situatie en is dat waar? Wat vraagt deze situatie van mij, welke les kan ik hieruit trekken…? Mooie processen waarbij ik ontdek dat ik een keuze heb! Een keuze om te kiezen voor liefde of voor angst. Zijn de gedachten die ik heb helpend? Of halen ze alle energie uit mijn lijf? Kan ik mild en liefdevol zijn naar mezelf? Mag alles er zijn? Elk gevoel, elke emotie, zowel de fijne als de pijnlijke zonder mezelf af te wijzen? Zonder het weg te stoppen.

De afgelopen jaren zijn drie thema’s de belangrijkste inzichten in mijn leven geworden. Ik deel deze graag met je omdat ik geloof dat zelfbewust inzicht leidt tot innerlijke rust, kracht en balans en dat gun ik ieder.

1. Acceptatie

Het niet accepteren van wat er NU is, geeft stress.

Telkens als je wilt dat de situatie anders is dan ze is, ervaar je weerstand en stress. Merk het maar eens op in jezelf. Denk maar eens terug aan een situatie die je heel boos of verdrietig maakt. Of denk maar eens aan die momenten dat iemand je met de auto afsnijdt op de snelweg. Hoe lang kunnen we daar niet over doorgaan in ergernis of boze razernij. Die ander had dat niet mogen doen. Hij had uit moeten kijken, die idioot!! Zo hadden we bijna een ongeluk! Nou die idioot heeft gewoon gedaan wat hij gedaan heeft en dat is het. De feitelijke situatie verandert niet door wat jij vindt dat hij had moeten doen of niet had mogen doen. Het is jouw reactie, jouw oordeel op de situatie die maakt dat je stress ervaart. Zo kun je dus beter accepteren dat het nu eenmaal gebeurd is zoals het gebeurd is en daarbij laten. Scheelt je een hoop van je kostbare energie. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat niet geschrokken bent of dat je goedkeurt wat de ander doet. Maar dat is een ander verhaal. Je bent de rest van de rit nu in ieder geval een stuk alerter aanwezig.

2. Loslaten

Je denkt dat je controle hebt op de situatie.

Even terug naar het verhaal van de automobilist. Je denkt dat je, door te reageren op de situatie, controle hebt op die situatie. Alsof je er nog iets aan zou kunnen veranderen. Als je realiseert dat je helemaal geen controle hebt over wat er gebeurd is, het is nou eenmaal gebeurt, is het wellicht makkelijker voor je om de situatie los te laten. Met andere woorden accepteren dat het is zoals het is. Dan hoef je er ook geen energie meer in te steken en woorden aan vuil te maken.

Loslaten is overigens een prachtig thema. Ik heb vaak te horen gekregen in mijn leven dat ik het ‘nu maar eens moest loslaten’. Wat ik dan altijd zo grappig vind aan dit soort opmerkingen is dat niemand je verteld hoe je dat dan moet doen. Je moet je ex los laten, je ouders en je kinderen en ga zo maar door. Het zijn echter niet de mensen die je los laat maar jouw verwachtingen van die mensen, jouw verwachtingen van situaties en de manier waarop jij daar allemaal mee omgaat.

Loslaten gaat er simpelweg over dat je het idee wat je over de situatie hebt los mag laten. Bijvoorbeeld het idee dat als jij er nu eenmaal voor 100 % je best doet dat je dan de situatie vast nog kunt redden of veranderen. Maar soms is dat helemaal niet zo. Je denkt dat je controle hebt over de situatie of over de ander. Je mist het vertrouwen dat het toch wel goed komt.. Je wilt wederom dat de dingen anders zijn dan ze zijn. Maar soms is de situatie, zoals die is. Dat accepteren en erkennen is belangrijk. Dan pas kun je verder. Maar als je blijft vechten om niet op te geven, om je angsten te kanaliseren dan vecht je tegen windmolens en put je jezelf helemaal uit. En ik kan je zeggen, ik heb heel wat gevochten.

3. Vertrouwen

Leef vanuit liefde in plaats van angst. Of te wel: Completely Trust Life!

Zonder vertrouwen blijf je een speelbal van je emoties, van situaties en van anderen. Dan is controle een manier geworden om te overleven. Erg vermoeiend hoor.

Kun je even open staan voor de volgende gedachte. In de natuur, en wij zijn een onderdeel van de natuur, heeft alles potentie om uit te groeien tot het volledige potentieel. Het kleine boomzaadje van de eik draagt al alles in zich om uit te groeien tot een reusachtige eik. Zo is het ook met de mens. Het leven brengt je wat je nodig hebt om uit te groeien tot je potentieel. Ook die keren als het je tegen zit en de dingen niet zo lopen zoals je gehoopt had. Ook die keren dat je bokken sprongen maakt waarvan je niet begrijpt waarom je dat doet, terwijl je ratio je nog zo zegt het niet te doen. Maar dat is dan nog niet alles. Je wilt vervolgens ook nog eens begrijpen waarom je het gedaan hebt of waarom de dingen zo gegaan zijn als ze gegaan zijn. Je graaft je gedachten af in de hoop op een antwoord of een oplossing. Je pijnigt je hersenen. Hiermee probeer je de angst de baas te blijven en probeer je controle en grip te krijgen op je leven door zogenaamd je hoofd te ordenen. Herken je dat? Kun je berusten in het niet weten, op dit moment?

Antwoorden en oplossingen komen overigens niet, en ik durf zelfs te stellen ‘nooit’, vanuit het denken (hoofd), maar vanuit aanwezig zijn in het nu (lichaam). Vanuit de stilte in jou. Hierdoor maak je als vanzelf contact maakt met je intuïtie en je innerlijke weten, je innerlijke bron. En die innerlijke bron is altijd aanwezig in jou, het is je ware essentie (liefde). Het enige wat je kunt doen om bij je innerlijke bron te komen is stil te zijn en vertrouwen dat het leven echt wel weet wat het doet. Vertrouwen dat het antwoord of het inzicht je vanzelf toekomt. Niet vanuit je (ego) denken maar vanuit je ziel. Je hoeft niets af te dwingen. Je mag berusten in vertrouwen. Vertrouwen is liefde voor het leven. Daarom is wandelen in de natuur, mediteren, werken in de flow zo goed voor je. Het brengt je terug naar je ware essentie.

Vertrouw erop dat de dingen nooit zo blijven als ze zijn. Het leven is niet statisch maar vloeibaar. Kijk maar naar de natuur. Elke dag is anders, niets blijft hetzelfde. En dat is maar goed ook.

xNatascha

Natascha van der Linden is mindfulness trainer / mind body soul coach. Nergens leren we echt hoe we kunnen omgaan met moeilijkheden, angsten en emoties. Natascha begeleidt en ondersteund ondernemende vrouwen daarbij. Zij leert ze om liefdevol met zichzelf om te gaan, de uitdagingen van alledag vanuit liefde in plaats vanuit angst tegemoet te treden, innerlijke rust te ervaren en hun persoonlijk leiderschap ontwikkelen zodat zij vol vertrouwen en met levensvreugde flow in hun leven ervaren.

Laat een Reactie Achter