Een Positieve Kijk Op Stress
» » » Een Positieve Kijk Op Stress

Een Positieve Kijk Op Stress

Geplaatst in: Blog, Health Lab | 0

Psycholoog Kelly McGonigal van de Stanford Universiteit (U.S.A.) sprak in haar TEDX toespraak over de positieve kanten van stress. Ze is een leider in de groeiende gebied van wetenschappelijk onderbouwde benadering van stress, de zogenaamde science-help. Ze helpt door middel van het publiceren van boeken en artikelen, ze geeft cursussen en workshops om de meest recente wetenschappelijke inzichten in de psychologie, neurowetenschappen en geneeskunde uit een te zetten zodat mensen het in hun leven kunnen implementeren.

In haar laatste boek ‘The upside of stress’, geeft ze een positieve kijk op stress.
Hierin beschrijft ze dat onze overtuiging over stress van grote invloed is op de mate waarin we stress ervaren. Zo Als je denkt dat stress “slecht” is, dan heeft dat lichamelijke negatieve reacties die inderdaad op den duur je gezondheid kunnen beïnvloeden. Ben je er echter van overtuigd dat stress goed voor je is, dan geldt het tegendeel.

Hoe je denkt, je mindset, stuurt dus het alarm systeem aan in je lichaam wat al dan niet de stress hormonen in werking zet. Ze relativeert in haar boek ook de onderzoeken die vaak aangehaald worden over de “vecht- en vluchtreactie”. Deze zijn bijna altijd bij muizen gedaan die in extreme toestanden gebracht worden. Niet echt vergelijkbaar met veel situaties van de mens. Door meer begrip te krijgen over de lichamelijke processen kun je ook leren hoe je stress beter kunt reguleren in plaats van onderdrukken of vermijden. Zo is biofeedback bijvoorbeeld een goed middel om stress te reguleren. Biofeedback is terugkoppeling van jouw fysieke signalen, een methode waarbij lichaamssignalen met sensoren gemeten en teruggekoppeld worden. Je spierspanning, je manier van ademen, je hartslag, de temperatuur van je hand en de mate van transpiratie van je vingertop geven aan of je gespannen of ontspannen bent.

Betekenis

Als iets betekenis voor je heeft, ben je er opgewonden over en geeft het je stress. Uit grootschalig onderzoek in verschillende landen blijkt dat mensen met stress ook meer plezier en geluk beleven. Als niets stress oplevert, lijkt er een soort zinloosheid te zijn die mensen niet gelukkig maakt.

Verder beschrijft ze dat je stress ook kunt gebruiken om beter te presteren, vooral als je zelf beseft dat spanning je net dat beetje extra kan geven om iets te bereiken.

Stress is dus vooral een mindset interventie, zegt ze. Je overtuiging over stress veranderen en door een positievere kijk op stress te krijgen, zorgt er dus zelf voor dat stress minder slecht is voor je.

Laat een Reactie Achter